DUS 2

Velkommen til DUS 2

DUS 2 er et fritidstilbud, der gives til 4., 5. og 6. klasse efter skoletid.

• DUS 2 er der mulighed for at benytte forskellige aktiviteter, som træværksted, idræt/hal, bage/madlavning, computere, fysiske spil, rulleskøjter, kreativt værksted, brætspil, bordtennis, bordfodbold mv.
  • DUS 2 er stedet, hvor børnene mødes og er en del af fællesskabet, og hvor relationerne til kammeraterne dyrkes.
  • I DUS 2 er der også plads til børnenes leg, udfoldelse og kreativitet, både indenfor og udendørs.
  • DUS 2 har eget diskotek, hvor børnene kan høre musik og danse.
  • DUS 2 er stedet, hvor børnene får en masse fælles oplevelser, og hvor der også samtidig er mulighed for det enkelte barn for bare at være til stede i trygge rammer i et hyggeligt miljø.
  • DUS 2 er et frirum, hvor børnene kan komme og gå, som de vil, men børnene skal altid sige goddag og farvel til den voksne.

Der vil i DUS 2 være få situationer hvor børnene er alene for en kort periode. Børnene kan altid kontakte pædagogerne i hallen eller DUS 1.

I DUS 2 må man bruge egen mobiltelefon, man må gå i Dagli'brugsen og handle for egne penge. Dog kun “sundere” madvarer.

Tjek ind/ud i DUS 2

Vi lægger vægt på, at der skal siges goddag og farvel til personalet i DUS 2, når børnene møder i DUS og når de går hjem fra DUS.

AULA

I DUS 2 benytter børnene AULA til login på infotavlen. Vi hjælper gerne børnene med at huske på, hvornår de skal gå.

DUS i bevægelse

I vores DUS vægter vi bevægelse og social samvær højt. Vi giver som ovenover beskrevet plads til fri leg i hallen, ude og inde, men vi står også for voksenstyrede bevægelsesaktiviteter.

Formålet med DUS i bevægelse er:

• Børnene skal have mulighed for at opleve glæde og lyst ved bevægelse, leg eller mere traditionel idræt.
  • DUS i bevægelse skal være med til at give børnene forudsætninger for, at tage ansvar for sig selv og indgå i socialt fællesskab med andre børn.
  • Med DUS i bevægelse er formålet også, at børnene tilegner sig kundskaber og færdigheder, der giver dem mulighed for at udvikle sig både kropsligt, motorisk og intellektuelt.

Vi benytter hallen optimalt, hvor der næsten dagligt sammen med DUS 1 igangsættes aktiviteter med ovenstående formål.

Går man i DUS 2 kan man også deltage i nogle af de ugentlige aktiviteter i DUS 1, som er planlagte under de overordnede temaer:

• Bevægelse A
  • Adventure
  • Forløb
  • Kreativ.

Man kan eksempelvis deltage i rollespil eller være med til at lave bål, mad på bål ol. Prøve at lave rekorder på cykelbanen når der er adventure.

Herudover er der adgang til waveboards og rulleskøjter.

Vi har en grov motorisk udfordrende legeplads, hvor der er rig mulighed for at klatre, gå armgang og rutsje ned ved at bruge kroppens egen vægt.

Planlagte ture og aktiviteter

I DUS 2 er der årligt 2 planlagte ture ud af huset. En juletur til Aalborg, og en sommerafslutnings tur.

Hvert år i oktober holder vi Halloween for alle børn i DUS 1 og DUS 2, og i juni måned afholder vi Markedsdag samlet.

Brobygning

Efter påskeferien starter vi brobygning mellem 3. klasse og DUS 2.

Det foregår således at der meldes nogle datoer ud, hvor 3. klasse har muligheden for at komme og være med i DUS 2. Vi planlægger nogle forskelligartede aktiviteter, som 3. klasse og børn i DUS 2 kan være sammen om.

Forældresamarbejde

For at børnene kan trives, er det vigtigt, at personale og forældre kan tale sammen om stort og småt. Kom altid gerne og fortæl, hvad der ligger på hjertet angående jeres barn. I er altid velkommen til at kontakte os, hvis der er brug for en formel/uformel snak enten på dagen eller med henblik på at aftale et møde. I kan også altid kontakte Jette, som står klar til at samarbejde med jer.

Info breve: Generel information fra DUS 2 vil foregå over AULA.

AULA: Er det digitale værktøj vi bruger i forbindelse med at logge børnene ud og ind.

Behovssamtaler: I er altid velkommen til at kontakte en pædagog, enten personligt, via mail eller telefonisk angående jeres barn, vi kan også altid finde et tidspunkt for et møde. Vi vil ligeledes kontakte jer, hvis noget opstår omkring barnet.

I er ligeledes altid velkommen til at kontakte Jette Sørensen på tlf. 99 82 40 60 / 41 60 51 03.

Praktiske Oplysninger
DUS 2 tlf.: 2295 2049

Jette Sørensen, tlf.: 99 82 40 60 / 41 60 51 03

Åbningstider mandag - fredag:

På alle skoledage er der åbent fra børnene får fri fra skole indtil kl. 17.00.

DUS 2 kan i få tilfælde lukke før kl. 17.00. Såfremt dette skulle være tilfældet, vil der altid være mulighed for at DUS 2 børn kan opholde sig i DUS I.

På skolefridage og i skolens ferier er DUS 2 lukket.

Sygdom
Børn med smitsomme sygdomme modtages ikke - HUSK at skrive en besked eller registrer fravær på AULA, hvis dit barn er syg.

Lus

Skulle dit barn få lus, skal barnet kæmmes og i behandling før det igen kan komme i DUS.

Legetøj og andre personlige ejendele

Hvis legetøj og andre personlige ejendele medbringes, er det på eget ansvar.

Glemte sage
Husk at skrive navn i tøj og andre personlige ejendele. Vi finder rigtig meget glemt tøj, som kommer i glemte sager ved indgangsdøren til DUS 1.

Forsikring
Det er udelukket forældre forsikring der dækker, hvis børnene kommer til skade eller beskadiger noget.