Sorgplan
Det fælles tab - når klassen mister en elev eller en lærer.
- Skolens ledelse er ansvarlig for, at alle elever og skolens personale bliver underrettet
- Klasselærer/kontaktlærer underretter barnets klasse.
- Skolen sender en kondolancebuket.
- Der flages på halv.
- Skolens personale og elever samles til en mindehøjtidelighed.
- Skolens ledelse sørger for evt. krisehjælp – skolepsykolog eller den lokale sognepræst.
- Eventuelt deltagelse i begravelsen.
- Opfølgning i klassen gennem samtaler med elever og klassen.
Det personlige tab - når en elev i klassen mister
- Skolens ledelse underretter alle ansatte samt elever.
- Klassen orienteres
- Klassen og klasselæreren planlægger modtagelsen af eleven.
- Skolen sender en kondolancebuket.
- Eventuelt deltagelse i begravelsen.
- Opfølgning i klassen gennem samtaler med elever og klassen.
- Skolen/klasselæreren søger for kontakt til hjemmet for at aftale, hvad der skal gøres, og hvilken rolle skolen skal påtage sig.
Det kollegiale tab – Når der er dødsfald blandt personalet.
- Skolens ledelse handler.
- Skolens ledelse underretter alle ansatte samt elever.
- Der flages på halv.
- Der holdes en kort mindehøjtidelighed for hele skolen.
- Skolen sender en kondolancebuket.
- Skolens ansatte samles til en mindehøjtidelighed.
- Berørte elever støttes af ledelse/klasselæreren.
- Kolleger og elever, der ønsker at deltage i begravelsen, får mulighed for det.
- Der flages på begravelsesdagen.
- Skolen sender blomster til begravelsen.
Gode råd i forbindelse med sorgarbejde.
- Vær opmærksom på forskellige sorgreaktioner. Nogle vil hurtigt bearbejde sorgen, mens andre først får reaktioner efter nogen tid.
- Tal åbent og ærligt og konkret om det, der er sket, og lad børnene snakke om det, de tænker og føler. Det er legalt at vise dine egne følelser.
- Følg op hændelsen ved besøg ved gravstedet eller markering i klassen. (tænd et lys, mind den døde , spil musik vedkommende kunne lide, tale om vedkommende).
- Ved elevs død, bør man have tæt kontakt til hele forældrekredsen i en periode.
- Brug præsten – som gerne kommer på skolen.
Råd til venner- hvad kan de gøre for at støtte op?
- Tag aktiv og tidlig kontakt, lad være med at undgå den, der har mistet
- Det varmer med et brev, en blomst eller en lille hilsen
- Det varmer med et klem
- Vis du er der,og giv dig tid
- Undgå at tage kontakt på grund af nysgerrighed
- Tro ikke du forstår, hvordan de har det
- Vær forsigtig med at give råd om, hvordan de bør reagere eller håndtere situationen
- Vær opmærksom på, at de ofte ønsker at snakke om det, der er sket og kan have behov for at gentage det mange gange
- Vis respekt over for at deres reaktioner kan være meget forskellige og strække sig over lang tid
- Stimuler til deltagelse i sociale aktiviteter, sport, sammenkomster, gåture m.m.
Yderligere oplysninger
PPR, Pædagogisk-psykologisk rådgivning Kræftens bekæmpelse
Per Bøge og Jes Dige,Christina Grønbeck : OmSorg handleplan – et idekatalog for skolens møde med børn i sorg.