Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sorgplan på Sulsted Skole

Sorgplan

Det fælles tab - når klassen mister en elev eller en lærer.

∙ Skolens ledelse er ansvarlig for, at alle elever og skolens personale bliver underrettet

∙Klasselærer/kontaktlærer underretter barnets klasse.

∙Skolen sender en kondolance-buket.

∙Der flages på halv.

∙Skolens personale og elever samles til en mindehøjtidelighed.

∙ Skolens ledelse sørger for evt. krisehjælp – skolepsykolog eller sognepræst Ole Raakjær.

∙Eventuelt deltagelse i begravelsen.

∙Opfølgning i klassen gennem samtaler med elever og klassen.

Det personlige tab - når en elev i klassen mister

∙Skolens ledelse underretter alle ansatte samt elever.

∙Klassen orienteres

∙Klassen og klasselæreren planlægger modtagelsen af eleven.

∙Skolen sender en kondolance-buket.

∙Eventuelt deltagelse i begravelsen.

∙ Opfølgning i klassen gennem samtaler med elever og klassen.

∙Skolen/klasselæreren søger for kontakt til hjemmet for at aftale, hvad der skal gøres, og hvilken rolle skolen skal påtage sig.

Det kollegiale tab – Når der er dødsfald blandt personalet.

Skolens ledelse handler.

∙Skolens ledelse underretter alle ansatte samt elever.

∙Der flages på halv.

∙Der holdes en kort mindehøjtidelighed for hele skolen.

∙Skolen sender en kondolance-buket.

∙Skolens ansatte samles til en mindehøjtidelighed.

∙Berørte elever støttes af ledelse/klasselæreren.

∙ Kolleger og elever, der ønsker at deltage i begravelsen får mulighed for det.

∙Der flages på begravelsesdagen.

∙Skolen sender blomster til begravelsen.

Gode råd i forbindelse med sorgarbejde.

∙Vær opmærksom på forskellige sorgreaktioner. Nogle vil hurtigt bearbejde sorgen, mens andre først får reaktioner efter nogen tid.

∙Tal åbent og ærligt og konkret om det, der er sket, og lad børnene snakke om det, de tænker og føler. Det er legalt at vise dine egne følelser.

∙Følg op hændelsen ved besøg ved gravstedet eller markering i klassen. (tænd et lys, mind den døde , spil musik vedkommende kunne lide, tale om vedkommende).

∙Ved elevs død, bør man have tæt kontakt til hele forældrekredsen i en periode.

∙Brug præsten – som gerne kommer på skolen.

Råd til venner- hvad kan de gøre for at støtte op ?

∙Tag aktiv og tidlig kontakt, lad være med at undgå den, der har mistet

∙Det varmer med et brev, en blomst eller en lille hilsen

∙Det varmer med et klem

∙Vis du er der,og giv dig tid

∙Undgå at tage kontakt på grund af nysgerrighed

∙Tro ikke du forstår, hvordan de har det

∙ Vær forsigtig med at give råd om, hvordan de bør reagere eller håndtere situationen

∙Vær opmærksom på, at de ofte ønsker at snakke om det, der er sket og kan have behov for at gentage det mange gange

∙Vis respekt over for at deres reaktioner kan være meget forskellige og strække sig over lang tid

∙Stimuler til deltagelse i sociale aktiviteter, sport, sammenkomster, gåture m.m.

Yderligere oplysninger 

PPR, Pædagogisk-psykologisk rådgivning Kræftens bekæmpelse

Per Bøge og Jes Dige,Christina Grønbeck : OmSorg handleplan – et idekatalog for skolens møde med børn i sorg.