Alkoholpolitik på Sulsted Skole

Alkoholpolitik for Sulsted skole

Alkoholpolitik for elever

• Elever drikker ikke alkohol på skolen, hverken til fester eller ved arrangementer i skolens regi som f.eks. lejrskoler, gallafester.
  • Når forældre mødes på f.eks. forældremøder er der mulighed for at diskutere og lave aftaler om. f.eks. udskydelse af alkoholdebut og håndtering af fester.
  • Ved udgangen af 6. klassetrin er der, jf. bekendtgørelsen for de timeløse fag, undervist i sundhed – herunder alkoholvaner og konsekvenser. Undervisningen tilrettelægges under hensyntagen til elevernes oplevelser og opfattelser samt elevernes fysiske, psykiske og sociale udvikling.

Alkoholpolitik for ansatte og ledere

Alkoholproblemer er ikke en privatsag. Derfor er det alles ansvar at tage alkoholproblemer op. Ansatte med alkoholproblemer tilbydes hjælp og har samtidig pligt til at medvirke. Der drikkes ikke alkohol i – eller før arbejdstiden, ligesom der ikke drikkes alkohol ved:

• Forældremøder
  • Pædagogiske arrangementer i forlængelse af skoletiden
  • Der er tradition for, at alkohol i bestemte situationer kan accepteres i begrænset omfang ved:
  • Sociale arrangementer hvor Forældreforeningen/kontaktforældre ønsker at sælge øl og vin
  • Efter endt arbejdstid ved særlige lejligheder
  • Personalefester/årsafslutning

Der skal altid være adgang til alkoholfrie drikkevarer ved alle arrangementer.

Den enkelte medarbejder har i forbindelse med disse arrangementer ansvar for skolens og eget renommé.

Alkoholpolitik ved afhentning af børn på skolen og i Dus

Det accepteres ikke, at børn afhentes af berusede personer. Skulle det alligevel forekomme, vil personen blive konfronteret med det. Personalet vil vurdere situationen, og gøre flg.:

• Sikre sig, at der ikke køres bil
  • Sikre sig, at der er andre i hjemmet til at tage sig af barnet ∙ måske rekvirere en taxa til transporten hjem - kontakte politi, hvis personen alligevel kører
  • Sørge for at der bliver lavet en underretning til de sociale myndigheder, og oplyse forældrene derom