Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Regler for digitale medier

Regler for digitale medier i DUS

 

  • Man må bruge mobiltelefon, ipad og computer, hvis man får lov af en voksen
  • Man må bruge Youtube Kids
  • Man må bruge alderssvarende spil
  • Man må altid spørge de voksne om hjælp når man er på nettet
  • Skriv kun noget til nogen som du selv kunne tænke dig at skrev til dig

 

Til forældrene

  • Børnene må bruge Youtube Kids (Youtube må kun sættes på af voksen)
  • Vi forholder os til aldersgrænsen på spil – hertil har vi enkelte spil som børnene gerne må spille med voksne tilstede. (fx Krunker, Zomsroyale.io)
  • I DUS-tiden forholder pædagogerne sig til de aktuelle udfordringer og sager, der opstår i forbindelse med brug af digitale medier. Vi tager sagerne enkeltvis og forsøger at være vejledende og lære børnene at bruge deres fornuft.

 

Der er herunder 10 gode råd som vi har med os her i dussen, og som kunne være nyttige for jer forældre, når jeres børn går online.

  • Accepter, at medierne er en del af børns og unges virkelighed. Mobilen og internettet forsvinder ikke, så du kan lige så godt tage børnene i hånden og følge med derudaf. Vis dem vejen – ligesom i trafikken.
  • Tal med børnene om, hvilke sider de besøger, hvad de laver derude og hvordan de bruger mobilen. Lyt, og lær og skab dialog, så de er trygge ved at fortælle dig om deres oplevelser. Brug fx tiden over aftensmaden eller i bilen og vær aktivt spørgende og interesseret, uden at virke spionerende.
  • Orienter dig og følg med. Besøg de sider, som de unge besøger, gerne sammen med dem, og finde ud af, hvad det egentligt går ud på. Chat, send en sms, spil med, prøv det selv. Vis interesse i stedet for frygt, der ofte bunder i manglende viden om de nye medier.
  • Undgå forbud – sæt i stedet realistiske grænser. Hvis du selv følger med, så er det lettere at sætte grænser, som alle kan leve med. Lav en mediepolitik for brug af mobil, internet, webcams, spil osv., og lav den i fællesskab med børnene.
  • Husk på, at nysgerrighed og grænsesøgning er naturlig, og at dit ansvar ikke kun går ud på at sige nej, men i høj grad på at være den voksne og ansvarlige sparringspartner, når grænserne skal prøves af.
  • Lyt til børnene, når de prøver at inddrage dig. Og lyt også til det, der ikke bliver sagt. Læg fx mærke til forandringer i deres adfærd. Er de kede af det? Virker de bekymrede? Tag initiativ og vis, at de kan tale med dig om det, der optager dem.
  • Reager på ulovligt indhold eller adfærd. Lær dit barn, hvad der er rigtigt og forkert på nettet, så de lærer at skelne og reagere på ulovligt indhold og adfærd. Det kan fx være ulovligt download af musik og film, identitetstyveri eller hacking.
  • Udveksl erfaringer med andre voksne. Du er ikke alene med dine problemstillinger og udfordringer, og det er oplagt at dele erfaringer.
  • Lær børnene at bruge den sunde kritiske sans. At de bør være varsomme med at dele informationer eller møde nye mennesker på nettet, og hvis de vil mødes i virkeligheden. Nettet indeholder desværre også ubehagelige og ulovlige ting, som de bør være på vagt overfor.
  • Brug tekniske hjælpemidler som fx software med omtanke. Filtre, der sorterer i de sider, som børnene kan besøge, kan være en meget unuanceret måde at sætte grænser på, hvis de ikke sættes rigtigt op og målrettes den rigtige aldersgruppe. Kontakt din internetudbyder for dine muligheder og deltag aktivt i at indstille filtre.

De 10 gode råd er udarbejdet af EMU, Danmarks læringsportal