Principper for klasseråd

Kære forældre

Da der har været en del henvendelser angående, hvordan man skal forholde sig i forældrerådene, har vi valgt at udarbejde nogle principper som man kan bruge som guidelines.

Det er vigtigt for børn at opleve at deres forældre har en god tone og et godt samarbejde forældrene imellem. Dette kan være afgørende i svære situationer, hvor dialog og åbenhed kan afværge større konflikter. Vi, i bestyrelsen, anbefaler at man i klasserne skaber sociale rammer, hvor elever oplever hinanden og deres forældre på slap line, uden for skolens kontekst.

Man kan eksempelvis vælge et traditionelt forældreråd eller man kan benytte sig af forældrefidusen.

Klasserådet:

• er en gruppe forældre der ønsker at fremme det sociale i klassen
  • er et udvalg af forældregruppen (dvs. at man repræsentere alle forældrene)
  • består helst af 3, 5, 7 forældre

Mange vælger at lave en klassekasse:

• det er vigtigt at understrege, at det er frivilligt om man ønsker at indbetale til klassekassen
  • der må ikke inddrives penge og laves rykkere
  • klassekassen kan bruges til arrangementer
  • klassekassen kan bruges til gaver til lærere og pædagoger (det bør man tage op på et forældremøde
  • vi anbefaler at man går i dialog om gavebeløb, hvis man vælger dette. (nogle vælger 5-25 kr pr barn til evt. julegave og afslutning)
  • vi anbefaler at man går i dialog om det beløb man vil skyde i klassekassen nogle vælger 50-100 kr pr barn)
  • man kan også lave kagesalg, sponsorløb, loppemarked o.l. for at tjene penge til klassekassen

Håber I får en masse gode oplevelser!

Skolebestyrelsen